Testy penetracyjne to proces sprawdzania bezpieczeństwa systemów informatycznych, polegający na symulowaniu ataku hakerskiego na sieć lub aplikację.
Celem testów jest zidentyfikowanie słabych punktów w systemie, które mogą być wykorzystane przez potencjalnego haker’a do włamania się do sieci i uzyskania nieuprawnionego dostępu do poufnych informacji. Dzięki naszym testom, klienci otrzymują szczegółowe raporty zidentyfikowanych luk w zabezpieczeniach oraz rekomendacje dotyczące sposobów ich naprawy.
Nasze usługi testów penetracyjnych są wykonywane przez specjalistów posiadających wiedzę z zakresu cyberbezpieczeństwa oraz doświadczenie w branży. Dzięki temu rozwiązaniu można udoskonalić i uszczelnić sieć firmową przed nieautoryzowanym dostępem.
Rodzaje testów penetracyjnych
Wykorzystujemy 2 rodzaje testów penetracyjnych:
- Automatyczne skanowanie – proces testowania zautomatyzowanym narzędziem, które skanują sieć lub aplikację w poszukiwaniu podatności na ataki hakerskie. Automatyczne testy penetracyjne są szybkie i efektywne w identyfikowaniu powszechnych podatności, takich jak nieaktualne oprogramowanie, słabe hasła, niewłaściwe konfiguracje, otwarte porty itp.
- Sposób manualny – proces testowania przeprowadzanego ręcznie przez specjalistów ds. cyberbezpieczeństwa. Manualne testy penetracyjne są bardziej skomplikowane i czasochłonne, ale pozwalają na identyfikowanie bardziej złożonych podatności, które mogą zostać pominięte przez narzędzia do automatycznego skanowania.
Automatyczne skanowanie
Elementy sprawdzane podczas automatycznego skanowania penetracyjnego:
- Słabe hasła
- Nieaktualne oprogramowanie
- Niezabezpieczone połączenia
- Urządzenia sieciowe tj. routery, switche, drukarki, firewall
- Słabe zabezpieczenia konfiguracyjne
- Otwarte porty
- Błędy bezpieczeństwa
- Podatności w kodzie (tj. SQL Injection lub XSS)
Manualny test penetracyjny
Elementy manualnego testu penetracyjnego:
- Analiza Firewall
- Symulacja potencjalnego włamania
- Testowanie wrażliwości sieci
- Testy ataków typu brute-force
- Zidentyfikowanie rodzaju i numeru wersji systemów operacyjnych oraz oprogramowania wykorzystywanego przez pracowników Klienta
- Test za pomocą skanera portów TCP, UDP
- Testowanie skuteczności oraz reakcji systemu zabezpieczeń na ataki
- Analiza oraz szczegółowy raport z przeprowadzonego testu